شهر تاریکی

به شهر تاریک ما خوش امدید


"ايسيچي" درباورهاي محلي مردم اصفهان كيست؟


http://www.axgig.com/images/78811284474762567741.jpg

ايسيچي در فرهنگ عامّه اصفهان (مانند نجف آباد و لنجانات و کَرسِگان) نام برده و نوشته است که به اعتقاد و روايت مردم اين نواحي، ايسيچي مانند بختک بيني گِلي دارد و روي اشخاص خوابيده مي‌افتد و وقتي بينيش را بگيرند آن‌ها را رها مي‌کند.
اين مردم آل و ايسيچي را يکي مي‌دانند و مي‌گويند که ايسيچي بچه‌ها را مي‌دزدد و مي‌برد و به جاي آن‌ها بچه‌هاي بد مي‌آورد.
ايسيچي در فرهنگ گذشته مردم منطقه لنجانات آن را به شکل يک موجود چهار دست و پا مي دانستند که شب ها و در هنگاه خواب به شما حمله ور شده و قصد خفه کردنتان را دارد. حتي در مواردي بزرگ ترها براي ترساندن کودکان از لفظ ايسيچي استفاده مي کردند. البته امروزه مشخص شده است که ايسيچي بيشتر زمان هايي حمله مي کرده است که شما غذاي نسبتا زياد و سنگيني براي شام صرف کرده بوديد! در واقع به علت مصرف بيش از حد غذا در وعده شام، هنگام خواب به شما احساس تنگي نفس دست مي دهد و چون در قديم علت اين تنگي نفس را نمي دانستند آن را به موجودي خيالي به نام ايسيچي نسبت مي داده اند.


[ بازدید : 409 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 ] 19:08 ] [ امیر پویا سعیدی ]

[ ]

انواع اسامي مختلف بختك در زبان،لهجه،وگويش هاي مختلف ايران.


http://www.axgig.com/images/86517721343655946160.jpg

[ بازدید : 164 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 ] 19:01 ] [ امیر پویا سعیدی ]

[ ]

هیولاهای ایران باستان


همه شما حداقل یک بار عکس موجود آریایی اصل یا گریفین را دیده اید، گریفین در حقیقت موجودی افسانه ای است که در نقش های تخت جمشید آمده و از آن در آرم هواپیمایی ایران (هما) استفاده شده است.

گریفین

http://en.wikipedia.org/wiki/Griffin

در شایعات ایرانی گفته شده که این موجود دریایی در ساحل خلیج فارس یا دریاچه ارومیه یافته شده. اما این شایعه هم با کمی تغییر ترجمه یک شایعه خارجی ست. این عکس در کشورهای دیگر به عنوان تنها عکس از “هیولای مونتاک” شناخته می شود. این عکس توسط سه زن در ساحل مونتاک (نیویورک) در سال ۲۰۰۸ گرفته شده است.

Montauk-Monster

http://en.wikipedia.org/wiki/Montauk_Monster

اما سایت ساینس بلاگ که زیرمجموعه نشنال‌ ژئوگرافی ست در نوشته ای به قلم درن نیش اعلام کرده که این عکس بدون شک جسد یک راکون است که چند هفته در آب بوده:

http://scienceblogs.com/tetrapodzoology/2011/05/16/wild-case-files-montauk-monster/

Montauk Monster

Montauk Monster

همچنین می توانید این ویدئو را با توضیحات ببینید:

http://bit.ly/170XD2r

اگر علاقمند هستید مصاحبه با آقای ادوارد زهرابیان طراح نشانه هواپیمایی ملی ایران (هما) را نیز مطالعه بفرمایید:
http://www.rasm.ir/default.asp?Aid=2200

هما

نشانه هواپیمایی ملی ایران (هما)

بازديد : بار نويسنده : عفريت شنبه بیست و سوم آذر ۱۳۹۲ آرشيو نظرات


موجود عجیب الخلقه خلیج‌فارس چه بود؟
موضوع : هيولا هاي ايراني
موجودی شبیه سفره ماهی، تمساح و یا حتی به اعتقاد برخی‌ها دایناسور که به گفته کارمندان پارس جنوبی بوی تعفن آن از فاصله چند صد متری نیز استشمام می‌شده است.

به گزارش ایسنا، چندی پیش انتشار تصویر جانوری در منطقه پارس جنوبی با عنوان موجود عجیب الخلقه یا هیولا در خلیج فارس در فضای مجازی توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرد. موجودی شبیه سفره ماهی، تمساح و یا حتی به اعتقاد برخی ها دایناسور که به گفته کارمندان پارس جنوبی بوی تعفن آن از فاصله چند صد متری نیز استشمام می شده است.

عبدالرضا کرباسی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، درباره حقیقت این ماجرا و نوع جانوری که مشاهده شده گفت: تمام حرف هایی که در مورد هیولا گفته شده شایعه بوده و این عکس ها مربوط به لاشه نهنگی است که حدود یک سال پیش توسط کارمندان پارس جنوبی مشاهده شده است.

وی ادامه داد: بوی تعفن و ظاهر دفرمه این حیوان به دلیل گذشت زمان طولانی از زمان مرگ و تجزیه شدن آن است.

به گفته وی، کارمندان اداره کل محیط زیست منطقه پس از مشاهده ی لاشه نهنگ، آن را از آب گرفته و در خاک دفن کرده اند و پس از تجزیه کامل گوشت حیوان، استخوان ها را از خاک خارج کرده و پس از سر هم بندی مجدد آن را به موزه محیط زیست منطقه منتقل کرده اند.

http://fararu.com/files/fa/news/1392/5/2/76566_110.jpg

کرباسی در خصوص علت مرگ این نهنگ با بیان اینکه هیچ هیولایی خطرناک تر از انسان نیست افزود: نهنگ ها بر اثر آلودگی آب نمی میرند بلکه علت مرگ آنها برخورد با شناورهاست. چرا که در حال حاضر ۵۰ هزار شناور کوچک و بزرگ که ۱۷ هزار عدد آن ها تانکر نفتی است از تنگه هرمز عبور کرده و با برخورد با این حیوانات باعث مرگ آن ها می شوند.

http://www.fardanews.com/files/fa/news/1392/5/8/163006_478.jpg

http://www.irinn.ir/sitefiles/13920503/%DA%AF%D9%88%D9%86%D8%A7%DA%AF%D9%88%D9%86/%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%84%D8%A71.jpg


[ بازدید : 253 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 ] 18:58 ] [ امیر پویا سعیدی ]

[ ]

يال چيست؟ يال كيست؟


يال چيست؟ يال كيست؟

http://axgig.com/images/16071737438583088309.jpg

يال يه موجودي كه كه در افسانه هاي محلي شهر بوشهر ازش نامبرده شده كه زنان آبستن رو مورد آذار واذيت قرار ميده.. من خودم به اين باور اعتقاد دارم چون حدود 11 سال پيش مادرم مورد حمله اين موجود قرار گرفت اون موقع ها مادرم باردار بود واز مكاني رعب انگيز كه از كوچه هاي تنگ وتاريك بوشهر كه درختان انبوهي شاخه گسترده بودن (اونموقع اكثر كوچه هاي بوشهر وضعيت اينچنيني داشتن!)عبور ميكرد كه اين اتفاق براش مي افته .

معرف كلي.

موجودي افسانه اي در جنوب ، از دشمنان زنان است ، جگرخوار است ، درون زن حامله نفوذ كرده ونوزاد درونش را مورد حمله قرار ميدهد ،يال در جنوب « دي يال » مادر يال هم مي نامند .

روايت ديگر از يه بوشهري:

روايت قديما جن وحشتناکي وجود داشته بنام يال با شکل وشمايل زن...موهاي بلند وچشمهاي سرخ...که کارش حمله به زناي آبستن بوده...بخاطر همين قديما زناي آبستن با کارد تو شبا راه ميرفتن...ميگن يه طوراي يال ازکاردحساسيت داشته!!!

اين روايت در جاهاي ديگر ايران به نام آل شناخته ميشود.. و رسم بود که به بازو يا قنداغ بچه يا روي سينه ي لباسش دعا بهمراه نگين چشم زخم ميبستند و بالا سر نوزاد تا 40 روز قرآن مي گذاشتند و تا 40 روز هرگز نوزاد را حتي براي لحظه اي تنها نمي گذاشتند چون بشدت معتقد بودند که تنها گذاشتن بچه ي تازه متولد شده موجب ميشود که آل بيايد و بچه را ببرد يا خفه کند .
http://www.axgig.com/images/46287677746634369046.jpg

[ بازدید : 178 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 ] 18:58 ] [ امیر پویا سعیدی ]

[ ]

عقاید مردم بلوچستان در رابطه با جن


http://nakhloaftab.com/wp-content/uploads/2012/11/%D8%B2%D8%A7%D8%B11.jpg

در کتاب روحهای تسخیر شده امده است که مردم در منطقه ی بلوچستان جن هارا شبیه به انسان ولی با کالبد های کوتاهتر وپوشیده از مو های زرد و ظریف میدانند که شیار چشم های انان ععمودی و پاهای انان مثل چهار پایان سم دار است این موجودات بسیار شبیه انسان ها هستند ود در همه جا حضور دارند ولی در دل شب ها فعالیت انان بیشتر شده و مجالس عروسی و بزم خود را در
حمامها سرداب ها مخروبه ها گورستان ها زیر زمین ها اب انبار ها و وغیره بر پا میکنند مزید بر انها مکان هایی چون صحرا ها کنار چشمه ها زیر درختان بی خار نیز وجود دارند و یا شب ها در خانه هایی به بازی و گشت و گذر مشغول هستند
و چه بسا در رختخواب انسانها بخواب رفته نیز عبود میکنند
جنیان میتوانند خوب یا بد باشند اما در بلوچستان بیشتر جنیان مردم ازارند ریختن نجاسات یا اب داغ بر روی زمین و یا لگد مال شدن نااگاهانه بچه جنیان توسط ادمیان ممکن است که والدین ان هارا به انتقام جویی وادارد.جنیان در مجموع موجوداتی ترسو هستند بخصوص از سلاح سدر میترسند و حتی وجود شمشیری در خانه سبب فراری شدن انها میشد

[ بازدید : 155 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 ] 18:57 ] [ امیر پویا سعیدی ]

[ ]

افسانه سيا گالش


http://axgig.com/images/12456055613606471113.jpg

در فرهنگ مردم اشکور (گيلان)نامی با عنوان " سیا گالش " معني گالش از دو كلمه گاو+لش=نگهدارنده تن گاو ميباشد که حافظ و حامی حیوانات جنگل است . سیاگالش در نظر مردم انسانی مهربان است که تمام انسانها و حیوانات را دوست دارد و حافظ و نکهبان آنهاست و در مشکلات آنها را یاری می ند . افسانه سیاگالش احتمالا بازمانده اسطوره های کهن اقوام منطقه است و به نوبه ی خود در رهنگ امروزی نماد ذهنی نیازهای مادی مردمی است که معیشت شان مبتنی بر دامداری و شبانی است .

عقیده بر اینست که باید برای دیدن سیاگالش نیت افراد پاک باشد . البته امروز عده ای از جوانان هستند که نه تنها افسانه ی سیا گالش را بلکه تمام افسانه های رزمی ، پویا و سازنده ی این سرزمین را که از گذشته به ارث رسیده قبول ندارند و آنها را پوچ و بی معنی می دانند ، اما باید بپذریم که تمام این افسانه ها ریشه در فرهنگ پربار گذشته ی این مرز و بوم دارد و حذف آنها به منزله ی نادیده گرفتن باور سنتهای مردم می باشد .

سیاگالش در بیشتر جاها حامی گوزنها شمرده می شود بویژه آنجایی که شکاربانان یرای شکار گوزن به کوهستان می روند

ترجمه ی فارسی و خلاصه ی این افسانه در شماره 24 و 25 مجله گیله وا آمده است که خلاصه ی آن را در زیر می آید :

روزی یک شکارچی برای شکار گوزن به جنگل رفت . در میان جنگل گوزن نری را دید ، تعقیبش کرد و چون نزدیک رسید تیری رها کرد . تیر به گوزن ماده ای خورد و گوزن نر گریخت . شکارچی ناراحت شد و گوشه ای خوابید . وقتی بیدار شد شب شده بود ، خواست به خانه برود که دید آن دور و بر کلبه ای است و در آن مردی زندگی می کند . جلو رفت و پرسید می توانم امشب را پیش شما بمانم . مرد تعارف کرد و او به داخل کلیه رفت . مرد برای شام کاسه ای شیر برای شکارچی آورد . شکارچی دید داخل شیر لکه های خون است . علت را پرسید . مرد گفت : بی انصاف تو امروز گوزن ماده ی مرا که تازه زائیده بود ، تیر زدی و زخمی کردی . شکارچی تعجب کرد و گفت : ولی گوزن را که نمی شود دوشید ، شاید با تله آنرا گرفته باشی .

مرد به شکارچی گفت : بیا از پنجره نگاه کن . شکارچی از پنجره بیرون را نگاه کرد و دید حیاط پر از گوزن است . شکارچی پرسید : این همه گوزن را از کجا آورده ای ؟

مرد گفت : من نگهبان گوزن ها هستم و تو باید بدانی که نباید شکار بی موقع بکنی . صبر کن وقت شکار برسد خودشان در تیر رس تو قرار می گیرند .

شکارچی صبح فردا عازم خانه می شود و دیگر از پی شکار نمی رود ..

آن مرد سیا گالش و نگهبان حیوانات بود .

[ بازدید : 165 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 ] 18:56 ] [ امیر پویا سعیدی ]

[ ]

نمايش هيولاهاي افسانه ايي هر منطقه روي نقشه ايران


سلام دوستان طي تحقيقاتي كه انجام آوردم اطلاعات جالبي در خصوص هيولاها وباورهاي محلي برخي استانها پيدا كردم كه در روزهاي آينده در اختيارتون ميزارم به شماهم اگه تو شهرتون موجود افسانه ايي دارين خوشحال ميشم اطلاعاتي راجبش در اختيارم بزارين!

http://axgig.com/images/82565535100694698588.jpg

[ بازدید : 384 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 ] 18:55 ] [ امیر پویا سعیدی ]

[ ]

قبرستان اسرارآمیز در استان گلستان


قبرستانی که در مجاورت زیارتگاه خالدنبی وجود دارد و به قبرستان خالدنبی مشهور شده بی‌شک یکی از اسرارآمیزترین نقاط ایران است! به این دلیل که هنوز در مورد زمان و چگونگی پیدایش آن ابهامات فراوانی وجود دارد. شاید یکی از دلایل این مسئله عدم انجام تحقیقات و کارشناسی‌های مختلف باشد. از سوی دیگر هر چند این مجموعه در سال ۱۳۸۰ توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اما تاکنون تمهیداتى براى حفاظت از آن در برابر سرقت و تخریب لحاظ نشده است. به عنوان مثال بسیاری از سنگ قبرها افتاده‌اند و یا شکسته‌اند. عده‌ای از بازدیدکنندگان نیز از آن‌ها بالا می‌روند! به علاوه در برخی نقاط گودال‌هایی وجود دارد که حاکی از تلاش‌های غیرقانونی برای یافتن آثار باستانی و قیمتی است. در واقع به نظرم مسئولان با توجه به شکل و شمایل سنگ‌قبرها سکوت کرده‌اند و بدشان نمی‌آید که این مجموعه به کلی از بین برود! با این وجود به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر و دورافتادگی این قبرستان هنوز هم فرصت دارید تا از این قبرستان دیدن کنید.

خالدنبی

چرا قبرستان خالدنبی پرطرفدار شده است؟
اولین سفر من به این قبرستان در اردیبهشت ۱۳۸۸ بود و به فاصله چند روز گزارش تصویری با عنوان قبرستان اسرارآمیز را در اختیار جام‌جم آنلاین قرار دادم (بگذریم که سه عکس به دلیل مسائل اخلاقی پس از چند روز از روی سایت حذف شدند!). پس از راه‌اندازی فتوبلاگ یکی از عکس‌های حذف شده را که در زیر مشاهده می‌کنید در فتوبلاگ قرار دادم. پس از آن نیز دو عکس دیگر را آپلود کردم.
سنگ قبرهای خالدنبی
لینک عکس در فتوبلاگ

سنگ قبرهای خالدنبی
لینک عکس در فتوبلاگ

خالدنبی

بد نیست بدانید از آن زمان تاکنون بیشترین ورودی‌های فتوبلاگ به جستجو واژه‌های Khalid Nabi cemetery و khaled nabi cemetery مربوط می‌شود! مدتی پیش نیز ایمیلی از یکی از همکاران CNN در رابطه با این عکس‌ها دریافت کردم. در Google Reader یا گودر خودمان نیز همواره عکس‌های این قبرستان لایک زیادی خورده‌اند و بحث‌های زیادی پای آن‌ها صورت گرفته است. در واقع شکل و شمایل خاص این سنگ‌قبرها (در جایی لقب مناسب‌تر سنگ‌افراشته‌ها به آن‌ها داده شده است) در کشوری که بحث در مورد این مسائل جزو خطوط قرمز اخلاقی است، چه برسد به نمایش آن‌ها، این قبرستان را پرطرفدار کرده است. البته همان‌طور که توضیح دادم این قبرستان در سطح بین‌المللی نیز بسیار مورد توجه است. همان‌طور که در تصاویر مشخص است اغلب سنگ‌قبرها به شکل آلت تناسلی مردانه هستند و ارتفاع و ضخامت گوناگونی دارند. از سوی دیگر در مواردی تعداد حلقه‌های برجسته به دور سنگ‌ها متفاوت است. شاید این‌ها روشی بوده است برای مشخص کردن سن، مرتبه و وضعیت تاهل یا تجرد مردگان. سنگ‌قبرهای دیگری نیز وجود دارد که منتسب به مردگان زن است. عده‌ای نیز عقیده دارند که مردمان این ناحیه آلت‌پرست بوده‌اند و به مانند کیش آلت‌پرستان در هند ذکر را نماد باروی و آفرینش می‌دانستند.

چه زمانی از خالدنبی دیدن کنیم؟
بهترین زمان برای رفتن به خالدنبی بهار است. به این دلیل که همان‌طور که در عکس مشاهده می‌کنید دشت‌ها سرسبز هستند و هوا نیز چندان گرم نیست (البته در اردیبهشت ماه که من رفتم مار در میان سبزه‌ها به وفور وجود داشت!). اما اگر تابستان بروید علاوه بر گرمای طاقت‌فرسا با چیزی مواجه خواهید شد که در تصویر زیر نمایش داده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید دیگر خبری از سبزی بهار نیست. دشت‌ها نیز چنین پوششی دارند.

بنده در حال عکاسی! عکاس: آرش آزادی

چطور به خالدنبی برویم؟
خوشبختانه امکان دسترسی به زیارتگاه خالدنبی توسط وسایل نقلیه مختلف مانند سواری و یا مینی‌بوس به راحتی وجود دارد. برای دسترسی به این قبرستان همان‌طور که در نقشه مشخص است پس از طی مسیری حدودا ۴۰ کیلومتری گنبد کاووس تا کلاله باید به سمت روستای گچی‌سو حرکت کنید (فاصله این روستا تا قبرستان ۶ کیلومتر است).
روستای گچی‌سو در  نقشه

فاصله کلاله تا خالدنبی ۵۵ کیلومتر است که حدود ۲۵ کیلومتر آن خاکی و پر پیچ و خم است. خوشبختانه در طی مسیر تابلوهایی وجود دارند که شما را به سمت خالدنبی هدایت می‌کنند. من مکان حدودی این قبرستان را در این فایل که می‌توانید آن را در Google Earth باز کنید مشخص کرده‌ام.

[ بازدید : 150 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 ] 18:50 ] [ امیر پویا سعیدی ]

[ ]

عکس/ قبرستان جن‌ها در چابهار


قبرستانی خاموش و مرموز در جنوب شرقی ترین نقطه ایران، استان سیستان و بلوچستان، شهر چابهار، روستای تیس. روستایی باستانی با قدمتی حداقل 2300 ساله که در آن اعتقادات و باورهای مردم بلوچ با راز آمیزی و سکوت ژرفناک طبیعت آن و آثار باستانی بر جای مانده پیوند خورده است و گورستان جن که بلوچ ها به آن «جن سنط» می‌گویند یکی از این رازهاست.
قبرها در کنار هم بر روی سطحی صخره ای حفر شده اند. حفر این گورها بر سطح سنگی حیرت و پرسش بازدیدکنندگان را بر می انگیزد. چه کسانی این گورهارا حفر کرده اند؟ چرا سطح سنگی را برای حفر انتخاب کرده‌اند؟ این گورها با چه وسیله ای حفر شده است؟ در پاسخ به این پرسش ها مانند این گورستان جز سکوت و خاموشی چیزی نمی شنویم. شاید به دلیل حفظ مردگان و در گذشتگان از گزند جانوران و خورندگان زیر زمینی اجساد، رنج کندن سنگ را بر خود هموار می کردند و گورها را اینچنین می ساختند. شاید برای احترام به مردگان بوده و شاید هم باور مردم محلی درست باشد که «این گورها متعلق به جن هاست. آنها مردگان خود را در حصار این سنگ ها دفن کرده اند، شب که می رسد، جنها بر سر گور از دست رفتگان خود حاضر می شوند و به مویه و مرثیه سرایی مشغول می گردند. هر کس که شبانگاه گذرش بر این گورستان بیفتد، مورد نفرین جن ها قرار می گیرد و با عذابی سخت بعد از چند روز می میرد.»

[ بازدید : 219 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 ] 18:49 ] [ امیر پویا سعیدی ]

[ ]

قبرستان جن ها





قبرستان جن ها


قبرستان جن ها

آنها مردگان خود را در حصار این سنگ ها دفن کرده اند، شب که می رسد، جنها بر سر گور از دست رفتگان خود حاضر می شوند و به مویه و مرثیه سرایی مشغول می گردند.

بازدید : 12290 نفر

قبرستانی خاموش و مرموز در جنوب شرقی ترین نقطه ایران، استان سیستان و بلوچستان، شهر چابهار، روستای تیس. روستایی باستانی با قدمتی حداقل 2300 ساله که در آن اعتقادات و باورهای مردم بلوچ با راز آمیزی و سکوت ژرفناک طبیعت آن و آثار باستانی بر جای مانده پیوند خورده است و گورستان جن که بلوچ ها به آن " جن سنط " می گویند یکی از این رازهاست. قبرها در کنار هم بر روی سطحی صخره ای حفر شده اند.

قبرستان جن ها

حفر این گورها بر سطح سنگی حیرت و پرسش بازدیدکنندگان را بر می انگیزد . چه کسانی این گورهارا حفر کرده اند؟ چرا سطح سنگی را برای حفر انتخاب کرده اند؟ این گورها با چه وسیله ای حفر شده است؟ در پاسخ به این پرسش ها مانند این گورستان جز سکوت و خاموشی چیزی نمی شنویم. شاید به دلیل حفظ مردگان و در گذشتگان از گزند جانوران و خورندگان زیر زمینی اجساد، رنج کندن سنگ را بر خود هموار می کردند و گورها را اینچنین می ساختند. شاید برای احترام به مردگان بوده و شاید هم باور مردم محلی درست باشد که " این گورها متعلق به جن هاست.

قبرستان جن ها

آنها مردگان خود را در حصار این سنگ ها دفن کرده اند، شب که می رسد، جنها بر سر گور از دست رفتگان خود حاضر می شوند و به مویه و مرثیه سرایی مشغول می گردند. هر کس که شبانگاه گذرش بر این گورستان بیفتد، مورد نفرین جن ها قرار می گیرد و با عذابی سخت بعد از چند روز می میرد."

[ بازدید : 153 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 ] 18:47 ] [ امیر پویا سعیدی ]

[ ]

مطالب مرتبط

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]